Öka ditt välbefinnande!

Träning & Stretch

Dagens råd om träning

Barn ska röra på sig minst 60 minuter varje dag, helst mer. Detta ger inte bara en bättre fysisk hälsa utan ökar prestationen i de teoretiska ämnena.

Det är på skolans raster barnen rör sig som mest och på helgerna de rör sig som minst, vi föräldrar måste bli bättre och ta mer ansvar, det krävs mer utomhusaktiviteter tillsammans med barnen.

Styrketräning för barn är inget hinder, det viktiga är att anpassa nivån efter ålder.

Styrketräning generellt är bra för att slippa åldersdiabetes och enligt relativt ny forskning har man sett att löpning a´45 minuter 3 ggr i veckan har samma effekt som serotonin- höjande läkemedel (antidepressivt). Löpträningen har mycket goda effekter på hjärnan och minnet. Genom fysisk aktivitet kan vi minska åldrandet av vår hjärna.

I övrigt mår alla kroppar bäst av rörelse varje dag. Ta trapporna, cykla, stå upp, sitt på huk, variation av kroppen är rörelse.

Att jobba med endast kroppen som motstånd räcker väldigt långt för många.

Ju äldre du blir tänk att balansträning är en viktig pusselbit.

Stretch

Behöver alla människor stretcha?

Svar: nej, men alla mår bra av att ha en rörlig kropp, en stel kropp mår bra av stretch/rörlighets träning så som yoga

Varför ska vi stretcha då?

När vi stretchar vill vi få en ökad rörlighet runt en led, vi vill bli rörligare.

Ska man stretcha innan aktivitet?

Det beror på vilken aktivitet du ska göra, är det en aktivitet som kräver explosivitet har stretchen en hämmande effekt.

Men ska man stretcha efter träningen då?

Det beror på syftet, idag vet vi att vi inte kan motverka träningsvärk med stretch. Träningsvärk (slaggprodukter/sur miljö) får vi bäst bort genom lättare rörelse och avslappning.

Hur länge ska man stretcha för att få effekt?

När vi stretchar en kort muskel runt 30 sek får vi en direkt smärtlindrande effekt som minskar känslan av stelhet, ger dock ingen ihållande effekt. Vill vi däremot ha en långvarig effekt måste vi hålla kvar muskeln i stretchläget i minst 3-5 minuter och tillföra syre.

 

Ding Dong

ALLA MÅSTE TRÄNA, TYP!

 

  • Kroppen är till för rörelse!
  • Träning är att göra kroppen trött!
  • Du klarar mer än du tror!
  • Träna rörelse – inte statisk aktivitet av dina muskler!
  • Lev inte för att träna, träna för att leva!
  • Träning är som tandborstning! -något du gör varje dag, inget du börjar eller slutar med, något som pågår hela tiden!
  • Träna med ditt barn eller annan liten människa du känner! -jobba med kontakten till ditt barn istället för kontakten med dina biceps!
  • Ät saker som gör dig glad!
  • Den bästa träning är den som blir av!

   /tips från Kalle Zackari Wahlström